LEAGUE OF KINGDOMS
Kan en kopia bli bättre än orginalet?
League of Kingdoms (eller LoK) är ett MMO strategispel som är mer eller mindre en kopia av Rise of Kingdoms (RoK). Dvs ett väldigt etablerat koncept men det har kommit ganska många kopior av det spelet nu. Behöver vi verkligen ett till? Och ja, kanske. Om det klarar att få till play-to-earn istället för RoK som är väldigt pay-to-win. Det är iaf ett spel man snabbt kommer in i och med väldigt många uppdrag (quests) som man ska klara av. Stort fokus på PVP och guild wars (både Continent vs Continent och internt om resurser på en kontinent/server). Här finns det mycket att göra men det verkar också va ganska ostabilt och fullt av buggar. Det kanske va den servern jag spelade på men här gick det för mycket tid åt att vänta på att det jag klickade på blev registrerat.
Är det kul då?
Fördelen med ett så här beprövat koncept är att så mycket av det grundläggande som gör ett spel bra finns på plats. Här finns det så mycket att trycka på och bygga och träna och köpa i början att det känns som man spelar ett spel väldigt snabbt. Men får belöningar och automatiska förfrågningar om man vill gå med i olika guilds. Nog blinkar kanske "köp här" knapparna lite väl mycket men om man ser bort ifrån det så känner man iaf att detta är ett etablerat spel. Då blir det extra irriterande att jag hela tiden får en "unstable internet connection" varning. Eller att när man byggt färdigt något så verkan inte det synkas med servern så man måste gå ut och in ur din stad ett par gånger innan allt är uppdaterat. Hade det inte varit för det så hade jag kanske inte märkt att grafiken kanske inte känns helt på topp heller. Efter att ha spelat Rise of Kingdoms i ett par år så känns det lite som att detta är en något billigare kopia. Iaf på utseendet. Sen är det en del saker med gameplay som inte är direkt kopior som faktiskt är ganska spännande.
​
Det första du bör göra när du startar spela är att försöka hitta en aktive guild och joina dom. Det är väldigt mycket fördelar med att spela med andra. Dels snabbar det på forskning och byggandet. Samtidigt som du får små gifts när andra köper saker. Eller kanske framför allt skydd mot andra som vill attackera dig och ta dina resurser. Så ta kontakt med ledarna av några av de större. Joina dom på discord och gör vad du kan för att bli del av en aktiv guild. Om du joinar någon som kanske verkar vara bra men som visar sig va full av inaktiva spelare så är det bara att lämna och leta nytt. Det är också viktigt att växa snabbt i början. Använd speedups och RSS packet. Skynda på så gott du kan för även om du känner dig tuff när du får en T2 arme så är du bara en liten myra mot de stora. Ska du vara med och bidra i krig så måste lägga lite tid på att bygga upp dig bra. Och att bygga upp sig tar tid. Du kan lätt räkna med att det tar ett par år innan du har fått en T5 arme och slottsnivå 30. Detta då allt har en tajmer. Och i början så snackar vi sekunder för att bygga något. Men senare så kommer det ta 30 dagar eller mer.
​
Så, är det då rättvist att skriva den här recensionen efter ett par veckors spelande. Ja, med tanke på att jag spelat Rise of Kingdom så mycket och att det här är så otroligt likt så tycker jag det. Och med det sagt så är det ganska kul. Det är lätt att dras med. Även om man stirrar på skärmen i en timme i sträck så håller det med att logga in 5 min här och där. Om man inte hamnar i en jättetrevlig guild då är det lätt att man loggar in bara för att chatta med folk. Oavsett hur mycket du hinner att logga in så känner du att det går framåt. Och du styr själv hur mycket tid du ska lägga. Det är helt ok att lägga några minuter här och där. Du kommer fortfarande känna att du bygger något och kommer framåt. Och fortsätter du så, så kommer du tillslut att vara tillräckligt "stark" för att delta i krig och annat. Vägen dit är också fylld av massa events och quests.
​
Så för att summera så är det ganska kul. Spelide och allt man kan göra är bra. Men det är inte helt polerat. Lite beta känsla (kanske det fortfarande är i beta). Grafiken inte den bästa och att man tappar kontakten med servern hela tiden irriterade mig lite väl mycket. Pluss att det är kanske inte helt nytänkande.
​
Betyg: 5/10
Hur lätt är det att komma igång?
Här är det verkligen superlätt att starta. Antingen kan du spela i webbrowser eller på mobilen. Ladda bara ner eller gå till League of Kingdoms och registrera med hjälp av de vanligaste lösningarna som FaceBook, google, AppleID mm. När du väl är inne så får du se en liten intro video och sen blir du bra guidad till att börja bygga och träna soldater. Enklare kan det knappast bli.
​
Ska du koppla ihop med en wallet så går du bara in i spelet via en webbrowser, klickar på din lilla figur upp i vänstra hörnet och väljer sen fliken som heter NFT. Där får du alternativ att koppla ihop med t.ex MetaMask. Igen, svårt att göra det mycket enklare.
​
Betyg: 9/10
Kan man tjäna pengar?
Leauge of Kingdoms skiljer sig lite från många av de andra spelet vi har testat i hur de verkar främst vara ett relativt enkelt spel/mobilspel och sen i andra hand ett play-to-earn. Lite som att tanken bakom spelet va "låt oss ta ett beprövat koncept och slänga i NFTs för att göra oss unika". För här är det inte mycket som lockar med att man ska tjäna pengar medans man spelar. Ganska snabbt in i spelet så är det mer "här måste du betala för att ta dig vidare". Och det är väl inte helt i stil med "the game is owned by the players" och allt annat som är nytt och spännande runt NFT spel.
​
Men det finns för ögonblicket iaf två sätt att tjäna pengar. Och de är inte helt dumma. Den första är att du kan köpa en bit land på kartan. Klassiskt. Landet har en level och baserat på hur många som tar resurser från din lilla landplatt så får du delar av de resurserna. I ett spel som iaf i början handlar mycket om att samla resurser så är det ganska bra. Senare i spelet så räknar jag med att man kommer ha miljoner med food och wood och då känns det kanske mindre viktigt. Som land ägare får du också en del av en viss procent av all in-game försäljning. Igen, ganska smart. Att dela på intäkterna. Men i praktiken blir det inte många kronor. Iaf inte nu. Kanske om spelet växer så kan de generera lite. Men inte i dagsläget.
​
Andra sättet att skapa och sälja NFTer på är att man själv säljer sina resurser. Har man t.ex 1 miljon food så kan man skapa en NFT av det och sälja den på Opensea. Och här börjar det ju bli lite intressant. För nu kan du alltså i praktiken bara farma och samla resurser och sen sälja dom för krypto. Har irriterat mig i många år på farm konton och bots i liknande spel som samlar resurser och säljer det på svarta marknader. Nu kan man liksom göra det själv. Det borde ju i teorin va en ganska så bra grej. Men, och det är ett ganska stort men. I skrivande stund så ligger det en NFT med 1 miljon gold ute på opensea till 0,0005 ETH (ca $2). Den skulle jag faktiskt kunna tänka mig att köpa då man konstant saknar guld. Men när jag då försöker köpa den så ligger GAS priserna nu på över $130. Och då blir det ju direkt helt oaktuellt. Kan man lika gärna köpa olika paket inne i spelet med kreditkortet. Och när dessutom alla andra NFTer ligger över $50 så tror jag inte många kommer utnyttja detta. Då lutar det mer åt att detta blir ett pay-to-win spel som alla andra.
​
Så trots spännande ideer så funkar det inte helt. ETH GAS priser blir en showstopper. Och sen är det också osäkert hur mycket resurser man kommer behöva i senare delar av spelet. Kanske om de klarar att komma runt GAS priserna och om de kan introducera lite andra NFTs så kan det bli spännande igen.
​
Betyg: 5/10
​
​